תרופות סבתא

דלקת בדרכי השתן - 11 תרופות טבעיות

אהבתם?

שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דלקת בדרכי השתן היא תופעה נפוצה, בעיקר בקרב נשים וילדות. הדלקת מתבטאת בצריבה במתן שתן, צורך תכוף למתן שתן כאשר פעמים רבות אין כלל שתן, שתן עם ריח עז, שתן שאינו שקוף, כאבים בבטן התחתונה. לעיתים מלווה בתחושה כללית רעה, חום, דם בשתן ועוד. במקרה של תינוקות הדלקת לרוב תהיה מלווה בחום, ובפעוטות בדיווח על צריבה במתן שתן. אצל ילדים מעט גדולים יותר יהיה קושי להתאפק גם אם כבר מורגלים לכך ותכיפות במתן שתן.

השתן כשלעצמו הוא חומר סטרילי ללא חיידקים, הדלקת נגרמת במרבית הפעמים מכניסה של חיידקים דרך השופכה, לרוב חיידקים המגיעים מפי הטבעת. נשים נוטות יותר לסבול מדלקות אלה כיוון שצינור השופכה שלהן קצר יותר. ישנם גורמים רבים להתפתחות דלקות בדרכי השתן, ביניהם:

  1. יחסי מין – יחסי מין עלולים לגרום לכניסת חיידקים לא רצויים לשופכה.
  2. הפסקת הווסת – לאחר הפסקת הווסת נשים נהיות רגישות יותר ועלולות לפתח דלקת בדרכי השתן.
  3. היריון – גם השינויים שהריון מביא עמו גורמים לכך שדלקת בדרכי השתן נפוצה יותר.
  4. היגיינה – חשוב להקפיד על היגיינה באזור זה. מומלץ לנגב לאחר צואה מלמטה כלפי מעלה, על מנת לא למשוך חיידקים מפי הטבעת כלפי הנרתיק ופתח השופכה. לאחר הטלת שתן לעומת זאת מומלץ לנגב מלפנים מלמעלה למטה.
  5. מום מולד – ישנם תינוקות שנולדים עם מומים בדרכי השתן המביאים להתפתחות מהירה יותר של דלקת במערכת.
  6. תזונה לקויה – מהווה גם היא גורם להתפתחות דלקת בדרכי השתן.
  7. התאפקות במתן שתן – הרגל להתאפק במתן שתן עלול לגרום לבעיות בדרכי השתן.

דלקת בדרכי השתן מטופלת לרוב באנטיביוטיקה. רצוי ללכת להיבדק ולהחליט על הטיפול המתאים, בייחוד אם מדובר בילדים. עם זאת עד שתקבלו טיפול מתאים, או במידה ואתם כבר מכירים את גופכם והחלטתם לנסות הפעם בשיטה הטבעית, להלן כמה תרופות סבתא שיוכלו לעזור לכם:

  • חמוציות – החמוציות משפיעות על חיידקי ה-E-coli, המהווים לרוב את הגורם להתפתחות הדלקת. הן לא מאפשרות לחיידק להיצמד לתאים בשלפוחית השתן וכך מונעות ממנו להתרבות. כמו הרבה מהתרופות הטבעיות שתראו כאן, החמוציות גם משתנות, וכך גורמות לייצור של שתן רב, דבר המסייע להחלמה מדלקת בשלפוחית השתן. תוכלו לצרוך את החמוציות כך או מוטב בתור מיץ טבעי (חשוב שיהיה ללא תוספת סוכר או ממתיקים אחרים), או לחילופין להשתמש בתמצית חמוציות מדוללת במים או בכמוסות חמוציות הנמכרים בחנויות הטבע.
  • שתייה מרובה – הקפידו לשתות הרבה נוזלים רבים שיסייעו לנקות את המערכת. העדיפו שתיית מים או חליטות צמחים לא ממותקות, הצמחים המומלצים, אשר בעצמם הם בעלי תכונות מרפאות לדלקת, כיוון שחלקם מחטאים וחלקם משתנים הם: לואיזה, קמומיל, סרפד, הדס, זעתר, זרעי סלרי, זקן תירס, זרעי שומר.
  • פטרוזיליה – נחשבת כמשתנת מעולה ויעילה בטיפול בדלקות בדרכי השתן, תוכלו להכין ממנה חליטה מרוכזת ולשתות לאורך היום, או לסחוט מיץ אם ברשותכם מסחטת עלים ולדלל במים.
  • הימנעו מסוכר – הסוכר מהווה מאכל גורמה לחיידקים, לכן כדאי להפחית מהסוכר – להימנע משתייה ממותקת, ממתוקים וממאכלים העשויים מקמח לבן. נסו גם להפחית בשתיית אלכוהול וקמח לבן.
  • סודה לשתייה – תרופת הסבתא שלא מאכזבת אף פעם – ערבבו חצי כפית סודה לשתייה בכוס מים ושתו פעמיים – שלוש ביום, הסודה תיצור בשלפוחית השתן סביבה שתקשה על החיידקים להתרבות בה.
  • שמן אורגנו – שמן חזק זה יעיל במניעת דלקות. לקחו מספר טיפות (עד חמש) מתחת ללשון פעמיים – שלוש ביום. לא מומלץ לשימוש בזמן היריון.
  • תחתוני כותנה – פנקו את עם תחתוני כותנה נעימים ונוחים. תחתונים סינטטיים יוצרים סביבה לחה יותר שהיא אידאלית להתפתחות חיידקים, הימנעו מכך.
  • ויטמין C – חשוב על מנת להתמודד עם דלקות ככלל ועם דלקת בדרכי השתן בפרט. צרכו מזונות העשירים בויטמין כגון: אספרגוס, אננס, אבטיח.
  • תירס – מלבד חליטת זקן התירס שהוצעה קודם לכן תוכלו ליהנות מאכילת תירס ובכך גם להקל על הדלקת שלכם, ויותר חשוב מכך – שתו את המים בהם בישלתם את התירס.
  • שום ובצל – כמו בכל מצב של דלקת שום ובצל – טריים, עם הארוחה, יסייעו לגוף שלכם להילחם בחיידקים.
  • בתחום התוספים והעזרים שתוכלו להשיג בבתי המרקחת חשוב לציין את הפרוביוטיקה שמעלה את כמות החיידקים הטובים ומסייעת להתמודד עם הדלקת. כמו כן התוסף D-Mannose אשר יוצר בדרכי השתן סביבה המקשה על החיידקים להתיישב שם.
  • חומץ תפוחים – כף של חומץ בכוס מים בבוקר תסייע לכם להתמודד עם הדלקת.

דלקת בדרכי השתן היא לא תופעה נעימה כלל ויוצרת תחושת אי נוחות וכאב. דלקת שמסתבכת תוכל לגרום לבעיות בכליות, ולכן חשוב שלא להתעלם מהתופעה אלא לטפל בה ולגשת לבדיקת רופא במידת הצורך. בהיריון יש לנהוג במשנה זהירות.

אולי יעניין אותך גם לקרוא את המדריך שלנו -  13 תרופות סבתא לכאבי מחזור

תרופות סבתא לכאבי שרירים
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לכאבי שרירים

כאבי שרירים יכולים להיות מעיקים כשהם יכולים להתפשט ולהפריע לא רק לתנועה אלא גם לכאבי ראש ואחרים. הכאבים יכולים להיות תוצאה של שינה לא טובה,

לצפייה »
עששת תרופות סבתא
בריאות ורפואה

עששת תרופות סבתא

מהי עששת ? עששת היא זיהום חיידקי שגורם להרס של הרקמה הקשה (אמייל, דנטין) של השיניים. זה נגרם מהצטברות פלאק על השיניים שנגרמים מחיידקים שנמצאים

לצפייה »
דלקת בעין טיפול טבעי
בריאות ורפואה

דלקת בעין תרופות סבתא

התסמינים של דלקת בעין דלקת עיניים היא בעיה שכיחה שיכולה להיגרם על ידי חיידקים, וירוסים, פטריות או טפילים. התסמינים השכיחים ביותר של דלקת עיניים הם

לצפייה »
תרופות סבתא לכאבי מחזור
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לכאבי מחזור

היום נלמד מהם ולמה יש כאבי מחזור כאבי מחזור הם הסיבה השכיחה ביותר לילדות ונשים בגילאי 12-50 ויש המדווחות על כאבים שדומים לצירים שגורמים להן

לצפייה »
תרופות סבתא לשיעול ליחתי
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשיעול ליחתי

היום נדבר על שיעול עם ליחה ומהו הטיפול. שיעול הוא פעולת רפלקס המנקה את הגרון והריאות מריר, אבק או חלקיקים אחרים. זוהי אחת ההגנות החשובות

לצפייה »
תרופת סבתא להורדת חום
בריאות ורפואה

תרופת סבתא להורדת חום

כל מה שרציתם לדעת על חום גוף בכתבה הבאה. אז מהו חום גוף? חום גבוה אינו מחלה,  אלא, מערכת ההגנה הטבעית של הגוף  שמנסה לאותת

לצפייה »
תרופות סבתא לשן בינה
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשן בינה

שיני בינה הן הסט השלישי של הטוחנות בפה שלנו. הן ממוקמות בחלק האחורי של הפה ובדרך כלל יוצאות בסביבות גיל 17-25. ולכן קוראים להן שיני

לצפייה »
תרופות סבתא לשיעול טורדני
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשיעול טורדני

מהו שיעול ? שיעול הוא רפלקס הגנה של מערכת הנשימה שעוזר לנקות חלקיקים והפרשות מדרכי הנשימה. הוא נשמע לפעמים כשיעול נבחני, אך יכול גם להישמע

לצפייה »

תפריט נגישות