18 תרופות סבתא לעצירות

עצירות היא אחת הבעיות הקשות בעולם המודרני, והיא נפוצה כיום יותר מכל הפרעת עיכול אחרת, בין היתר בשל מיעוט פעילות גופנית ותזונה לקויה עם מיעוט סיבים. מחקרים מראים כי כחמישית מהאוכלוסיה סובלת מעצירות כאשר נשים סובלות מכך משמעותית יותר מגברים. טווח היציאות הנחשב תקין הוא רחב ונע בין שלוש פעמים ביום לשלוש פעמים בשבוע.

חשוב לטפל בעצירות כיוון שבמידה והתופעה מתמשכת היא עלולה להוביל לבעיות נוספות ומורכבות יותר. כמובן שגם התחושה האישית נפגמת קשות בעקבות עצירות. הדבר המשמח הוא שניתן לטפל בעצירות בעזרת תרופות סבתא בצורה יעילה ביותר. ריכזנו עבורכם טיפולים ביתיים וטבעיים שיוכלו לסייע לכם להתמודד עם העצירות.

התסמינים של עצירות הם: יציאות קשות, קושי ביציאה, תחושה שההתרוקנות אינה מלאה, שינוי בכמות הצואה – כמות פחותה מהרגיל, לעיתים מלווה בכאבי בטן ואי נוחות בבטן, בגזים ובפצעונים. עצירות כרונית היא כזו שמפריעה לפחות ברבע מהזמן במשך שלושה חודשים.

 

ישנם מספר גורמים לעצירות:

  • ישנן לא מעט תרופות הגורמות לעצירות ביניהן חלק ממשככי כאבים, מהתרופות ללחץ דם גבוה ומהתרופות פסיכיאטריות.
  • מחלות מעיים שונות.
  • מיעוט של סיבים בתזונה וכן דיאטות או שינויים בתזונה.
  • שתייה מועטה.
  • מחסור בפעילות גופנית החשובה לפעילות המעיים.
  • הריון.
  • עצירות מתפתחת פעמים רבות בגיל מבוגר.
  • מחלות שונות מלוות לעיתים בעצירות.
  • עצירות מתפתחת לעיתים מגורמים נפשיים של מתח ולחץ.
  • מחסור בחומצה פולית.

 

תרופות סבתא לטיפול בעצירות:

  • מים, שמן זית ולימון – שמן הזית מסייע לפעילות מעיים תקינה בכך שהוא מקדם הפרשת מיצי עיכול ומזרז את פעילות המעיים. ערבבו כף או שתיים של שמן זית עם חצי לימון סחוט, שמסייע גם הוא לפעילות תקינה, בחצי כוס מים פושרים. מומלץ לשתות בבוקר על בטן ריקה.
  • חומץ תפוחים – רצוי להשתמש בחומץ תפוחים טבעי, לקחת שתי כפיות ממנו כך או בכוס מים לדילול, על בטן ריקה. ניתן לשלב עם כפית סודה לשתייה, אך הסודה עלולה לעשות בחילה לרגישים לכך.
  • שזיפים מיובשים – תרופת סבתא זו יעילה מאוד אך לא מומלצת לשימוש ממושך כיוון שהיא לא מטפלת בשורש הבעיה אלא רק בסימפטום וכך מרגילה את הגוף לעצלות. השרו מספר שזיפים מיובשים בכוס מים למספר שעות (השריית לילה למשל), סננו ושתו את המשרה. ניתן גם לאכול את השזיפים עצמם.
  • סיבים תזונתיים – ניתן לצרוך יותר סיבים תזונתיים המסייעים בניקוי מערכת העיכול ומעודדים פעילות מעיים תקינה. מזונות עשירים בסיבים הם – ירקות (ובמיוחד גזר, סלק, חסה, סלרי, עגבניות, צנון לבן) ופירות (למשל: תמר, תאנה, קיווי, גויאבה, פפאיה), דגנים מלאים, קטניות. דייסת שיבולת שועל כארוחת בוקר יכולה למשל לסייע ליציאה תקינה.
  • עיסוי של הבטן – לחיצות עדינות בתנועות סיבוביות על אזור הבטן עשויות לסייע בהנעת המעי.
  • בזיליקום – הבזיליקום הוא בעל תכונות רפואיות רבות ומועיל גם במצב של עצירות בזכות תכונותיו המשלשלות, הכינו תה מזרעי בזיליקום – כפית זרעים לכוס מים חמים ושתו בהנאה בבוקר ובערב.
  • פשתן – הן זרעי פשתן טחונים אותם אפשר להוסיף לאוכל והן שמן פשתן המגיע כך או בכמוסות מסייעים לעצירות.
  • מים – שתייה מרובה של מים היא מהותית לפעילות תקינה של מערכת העיכול, להגדלת וריכוך הצואה. כמות הנוזלים המומלצת לאדם משתנה בין ילדים לבוגרים ובין נשים לגברים וכן במידה ועוסקים בפעילות גופנית.
  • את שתיית הנוזלים ניתן גם לגוון עם מיצים עתירי סיבים כגון מיץ גזר, מיץ עגבניות, מיץ כרוב, שלבו גם סלרי במיצים שאתם מכינים.
  • עוד בתחום הנוזלים להרגעת מערכת העיכול שעובדת קשה מאוד רצוי לשתות תה מעלי תה – קמומיל, מרווה, לואיזה, נענע, שיבא, עלי או שורש שן הארי. החליטות הבאות גם הן עוזרות למצב של גזים ולפעילות מעיים תקינה ככלל – זרעי שומר, זרעי כוסברה וזרעי קימל.
  • פעילות גופנית – חשוב להקפיד על פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע, להזרמת הדם ולחילוף חומרים תקין.
  • ג'ינג'ר – הוסיפו שורש ג'ינג'ר לתבשילים שלכם או לתה.
  • רוזמרין – מסייע נגד נפיחות בבטן ועוזר נגד גזים. ניתן להשתמש בו פשוט בבישול או להכין ממנו חליטה.
  • חילבה – ידוע כמרגיע ומסייע לניקוי הגוף, כמו גם טוב לעצירות באופן ספציפי. כתשו גרגרי חילבה, הרתיחו כפית חילבה על כל כוס מים למספר דקות, הניחו למשרה לנוח מעט. אפשר להוסיף לתה גם עלי תה נוספים לטעם טוב.
  • תה הדס – ההדס מסייע לניקוי המעי ולעצירות, חלטו במים רותחים כף של עלי הדס, יבשים או טריים ושתו לרוייה.
  • תנוחת כריעה – בעבר כרעו אנשים כשהלכו לשירותים, כיום האסלה מאפשרת לנו נוחות מיירבית אך זוהי אינה התנוחה הטובה ביותר עבור יציאות. אתם יכולים לשים שרפרף לפני האסלה ולהרים אליו את הרגליים או לחילופין אם האסלה שלכם יציבה מספיק לשבת בתנוחת כריעה על האסלה.
  • הרגלת המעיים ליציאות קבועות – גם אם אין צורך ביציאה, נסו לשבת בשעות הבוקר לאחר שתיית מים או אחד מהדברים שהוזכרו לעיל ומעט פעילות לבטן.
  • אם זוהה מחסור בחומצה פולית רצוי לצרוך מאכלים העשירים בחומצה – פירות הדר, ירקות עלים, כרוב, ברוקולי, סלק, בטטה ועוד…

 

במקרים של עצירות קשה עם חשש לחסימת מעיים המתבטאת באי יציאת גזים, בחילות, הקאות וכאבי בטן רצוי לגשת לרופא. כמו כן במידה ויש דימום מפי הטבעת או שינוי דרמטי ביציאות כדאי ללכת להיבדק.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

עוד טיפים וכתבות מעניינות!

סגירת תפריט