תרופות סבתא

תרופות סבתא לכאבי אוזניים - 13 שיטות לטיפול טבעי

אהבתם?

שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

כאבי אוזניים הם תופעה שכיחה בקרב ילדים, כ-75-80% מהפעוטות סבלו מכאב אוזניים לכל הפחות פעם אחת עד שהגיעו לגיל שלוש. גם בגילאים מאוחרים יותר יש הסובלים מכאבי אוזניים אך השכיחות יורדת לאחר גיל שנתיים וככל שמתבגרים בעקבות התחזקות מערכת החיסון ופיתוח עמידות לזיהומים ולחיידקים. תרופות סבתא רבות משמשות לטיפול בכאבי אוזניים ויכולות להפחית את הכאב בעזרת טיפול טבעי עם מצרכים פשוטים שיש בכל בית.

דלקת אוזניים היא המקרה הנפוץ ביותר המוביל לשימוש באנטיביוטיקה לילדים, אך מחקרים מראים שרוב הדלקות עוברות מעצמן תוך מספר ימים גם ללא שימוש באנטיביוטיקה. מה גם שהגוף מייצר עמידות נגד הטיפול וכך במקרים של דלקות חוזרות ישנו צורך בטיפול חריף יותר ויותר. מחקרים מראים ששימוש באנטיביוטיקה לא מקצר ברוב המקרים את משך המחלה.

אף הרופאים ממליצים פעמים רבות שלא לטפל באנטיביוטיקה אלא במקרים של מחלה מתחת לגיל חצי שנה, מחלה מתמשכת, או אם המחלה מלווה בחום גבוה, במקרים אלא מומלץ לפנות לרופא. אם אתם מעוניינים תוכלו לפנות לרופא ולאחר אבחון, אם מדובר בדלקת זיהומית והרופא ממליץ להמתין עם אנטיביוטיקה – השתמשו בתור אפשרות ראשונה בתרופות הסבתא הביתיות שלהלן.

כאן תמצאו את כל תרופות הסבתא לטיפול בכאבי אוזניים וכן טיפולים מונעים לטובת הפעמים הבאות.

 

מהם התסמינים של כאבי אוזניים?

  • כאב, גירוד או לחץ באוזן הפנימית– אצל ילדים קטנים ותינוקות מתבטא בשיפשוף האוזניים ובבכי.
  • כמות גדולה של הפרשות מהאוזניים ("שעווה" רגילה או אפילו מוגלה).
  • התדרדרות השמיעה.
  • צלצולים או צפצופים באוזניים.
  • אובדן תיאבון אצל ילדים ותינוקות.
  • קשיי הירדמות אצל תינוקות.
  • לפעמים מלווה בעליית חום.
  • לעיתים מלווה בכאבי גרון, שיעול ונזלת (לחצו כאן ל - 16 תרופות סבתא לשיעול וכאבי גרון)
  • קושי בשיווי משקל ותחושת שינוי באיזון.

כאבי האוזניים משפיעים לפעמים על אוזן אחת ולפעמים על שתיהן ולרוב מתגברים בלילה.

 

הגורמים לכאבי אוזניים

  • הצטטנות והצטברות נוזלים (15 תרופות סבתא לצינון).
  • זיהום באוזן שנובע מחרידה של גורמים זרים.
  • פציעה בפנים האוזן.
  • בעיות שיניים (במצב זה הטיפול צריך להתמקד בבעיות השיניים ולא בכאבי האוזניים).
  • לחץ באוזניים כתוצאה מעלייה חדה – טיסה או טיפוס לגובה לדוגמה.
  • בעיות בתעלות האף-אוזן-גרון משפיעות זו על זו ולכן דלקת גרון או גודש באף יכולים להביא להתפתחות של כאבי אוזניים.

תרופות סבתא לכאבי אוזניים

  1. שמן זית – לשמן הזית סגולות מרפאות רבות ומעבר לכך הוא נגיש ונמצא בכל בית. חממו כמות קטנה של שמן זית (בסיר, בכף גדולה מעל הגז או בכל אופן אחר), טבלו צמר גפן בשמן וסחטו מספר טיפות אל תוך האוזן. רצוי לסתום את האוזן בכדור צמר גפן. חשוב לא לחמם את השמן יתר על המידה, בדקו את מידת החום לפני שאתם מחדירים לאוזן. כמו כן אל תחדירו לאוזן במידה ויש הפרשות רבות מהאוזן. ניתן להשתמש גם בשמן שקדים.

     

  2. בצל – בצל הוא אחת מהאנטיביוטיקות של הטבע, ואחת מתרופות הסבתא הנפוצות ביותר. הוא יכול לסייע מאוד במקרה של כאבי אוזניים, ישנם מספר שימושים מועילים בבצל, מומלץ להשתמש עד שלוש פעמים ביום:
    1. יש לערבב מים עם מעט אבקת בצל, מרחו את המשחה שנוצרה על החלק החיצוני של האוזן. אתם יכולים לנגב אותה לאחר 10-20 דקות עם מגבת רטובה.
    2. רסקו בצל בפומפיה דקה או במעבד מזון, ניתן להוסיף גם שיני שום כתושות לבצל, מרחו את המשחה שנוצרה על החלק החיצוני של האוזן. אתם יכולים לנגב אותה לאחר 20-30 דקות עם מגבת רטובה.
    3. רסקו בצל בפומפיה דקה, סחטו את הבצל היטב דרך מסננת או בד חיתול, טפטפו 2-3 טיפות מהנוזל שסיננתם לתוך האוזן.

       

  3. חימום האזור – טיפול ביתי ונגיש תמיד הוא קומפרסים חמים, כרית חימום או בקבוק חם שיונחו על האזור, הם יעזרו באלחוש הכאב ובהפחתת נפיחות. בשביל קומפרס חם טבלו מגבת נקייה במים חמימים, סחטו היטב והצמידו לאוזן. חשוב לוודא שמידת החום נוחה לחולה.

     

  4. שיטת חימום נוספת היא בעזרת מלח – מלח סופח נוזלים ולכן יכול לסייע מאוד במקרה של הצטברות וגודש. חממו מלח גס ושימו אותו בתוך שקית בד קטנה או גרב. אפשר גם לשים את המלח לפני החימום אבל חשוב להשתמש בבד שלא יישרף. הניחו על האוזן אחרי שווידאתם שזה לא חם מדי.

     

  5. אדים - כדי לפתוח את כל תעלות הנשימה ולהפחתת לחץ באוזניים ישנו טיפול ביתי מוכר והוא שאיפת אדים. תוספת טובה לאדים תהיה שמן אקליפטוס שעוזר לפתיחת כל המעברים. מלאו סיר במים, הרתיחו על הגז, הורידו מהגז וטפטפו מעט שמן אקליפטוס לסיר. מקמו את ראשכם מעל הסיר, רצוי לשים חתיכת בד או מגבת שתעטוף אתכם ואת הסיר, שאפו את האדים.

     

  6. שמן לבנדר – מרחו כמה טיפות על האוזן (לא בתוכה) ומסביבה. ניתן לעסות בעזרת השמן מסביב לאוזן, כלפי הסנטר. העיסוי עוזר לפיזור הנוזלים וטוב גם ללא שמן.

     

  7. במקרה של מוגלה באוזן אפשר לטפטף מי חמצן כשלוש פעמים ביום. רצוי להשתמש במי חמצן בריכוז של 3%-1%.

     

  8. חומץ - ערבבו חצי חומץ לבן וחצי מים, טפטפו מספר טיפות לאוזן. או לחילופין השתמשו בשתי טיפות חומץ תפוחים. יש להיזהר בטיפול זה במידה ויש בעיה בעור התוף, ירידה בשמיעה או הפרשות רבות.

     

  9. קמומיל – טיפול טבעי מוצלח נוסף משתמש בסגולותיו הטובות של הקמומיל. בשלו כמות גדולה של קמומיל במים, סננו, הזליפו טיפה לאוזן לאחר שהתקרר מעט.

     

  10. טיפול ביתי שלא מצריך שום דבר – פתיחת הלסת וסגירתה, כדי להפחית את הלחץ באוזניים ולאפשר מעבר נוזלים. אפשרות נוספת – ניפוח הלחיים כמו בלון, סתימת האף עם היד (רק לילדים המסוגלים לכך כבר בעצמם) ופימפום. חזרו על כך מספר פעמים ביום.

     

  11. שמן אורגנו – שימו לב לדלל את שמן האורגנו בשמן זית לפני השימוש, מומלץ מעל גיל שנתיים. דללו טיפת שמן אורגנו על חמש טיפות שמן זית וטפטפו לתוך האוזן 2-3 טיפות. חשוב לבדוק רגישות לשמן המדולל על איזור חיצוני בגוף טרם השימוש.

     

  12. תמצית זרעי אשכוליות – לשימוש מעל גיל חמש, למהול 5 טיפות בכף או שתיים אלכוהול או מים מזוקקים. להכניס 1-2 טיפות לאוזן. לשימוש פעם עד פעמיים ביום.

בנוגע לכל תרופות הסבתא שמכניסים לאוזן - חשוב להניח את הראש על כרית עשר דקות או יותר אחרי הטפטוף, כשהאוזן בה שמתם את הנוזל פונה כלפי מעלה. לאחר מכן אפשר להפוך את הראש ולנגב את הטיפות שיוצאות. המינון המומלץ – שלוש פעמים ביום, רצוי לא להשתמש בכל צורות הטיפול במקביל, אנחנו לא מעוניינים ליצור סלט באוזן.

 

דרכי מניעה

ישנן מספר דרכים להפחית את הסיכוי לדלקת אוזניים:

  1. אם אתם מנקים את האוזניים – הקפידו להשתמש במקלות אוזניים סטריליים ולנקות רק את החלק החיצוני של האוזן, אל תנקו עמוק.
  2. לאחר המקלחת או ביקור בבריכה הקפידו להוציא נוזלים מהאוזניים בעזרת הטיית הראש וניעורו, אם לילד יש נטייה לדלקות חוזרות כדאי לשקול שימוש באטמי אוזניים.
  3. לא לתת לילד לשתות בקבוק במצב של שכיבה.
  4. הפחתת מוצרי חלב היוצרים ליחה במקרה של רגישות או של הצטננות.
  5. תרגילי לסת יומיים – פתיחה וסגירה של הלסת ותרגיל ה'בלון' שהוזכר למעלה יכולים לסייע לשמור על כל המעברים פתוחים.
  6. אם כבר התפתח כאב אוזניים באוזן אחת חשוב לשמור על סטריליות ולהימנע ממעבר לאוזן השנייה. אם אתם משתמשים בטפטפת על מנת להחדיר טיפות לאוזן נקו אותה לפני השימוש באוזן השנייה. תמיד רצוי לא להשתמש באותו צד של מקל אוזניים לשתי האוזניים.
  7. לאחר חפיפת ראש יש לשמור שלא לצאת לקור – בחוץ או במזגן ללא כיסוי הולם.
  8. תזונה עתירת ויטמינים.

אזהרות

במקרים הבאים מומלץ לגשת ישר לרופא:

  • תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים
  • הזדקרות של האפרכסת כלפי מטה וקדימה
  • מחלה המלווה בחום גבוה
  • אם הכאבים לא עוברים לאחר מספר ימים
  • אם יש חולשה בשרירים שסביב האוזן החולה
  • אם ישנן הפרשות נראות לעין מהאוזן
  • אודם ונפיחות רבים (שימו לב שחימום האזור גורם לאודם, אז אל תיבהלו אם אחרי קומפרס האזור אדום מעט)
  • אובדן שיווי משקל וסחרחורות)

תרופות סבתא לכאבי שרירים
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לכאבי שרירים

כאבי שרירים יכולים להיות מעיקים כשהם יכולים להתפשט ולהפריע לא רק לתנועה אלא גם לכאבי ראש ואחרים. הכאבים יכולים להיות תוצאה של שינה לא טובה,

לצפייה »
עששת תרופות סבתא
בריאות ורפואה

עששת תרופות סבתא

מהי עששת ? עששת היא זיהום חיידקי שגורם להרס של הרקמה הקשה (אמייל, דנטין) של השיניים. זה נגרם מהצטברות פלאק על השיניים שנגרמים מחיידקים שנמצאים

לצפייה »
דלקת בעין טיפול טבעי
בריאות ורפואה

דלקת בעין תרופות סבתא

התסמינים של דלקת בעין דלקת עיניים היא בעיה שכיחה שיכולה להיגרם על ידי חיידקים, וירוסים, פטריות או טפילים. התסמינים השכיחים ביותר של דלקת עיניים הם

לצפייה »
תרופות סבתא לכאבי מחזור
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לכאבי מחזור

היום נלמד מהם ולמה יש כאבי מחזור כאבי מחזור הם הסיבה השכיחה ביותר לילדות ונשים בגילאי 12-50 ויש המדווחות על כאבים שדומים לצירים שגורמים להן

לצפייה »
תרופות סבתא לשיעול ליחתי
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשיעול ליחתי

היום נדבר על שיעול עם ליחה ומהו הטיפול. שיעול הוא פעולת רפלקס המנקה את הגרון והריאות מריר, אבק או חלקיקים אחרים. זוהי אחת ההגנות החשובות

לצפייה »
תרופת סבתא להורדת חום
בריאות ורפואה

תרופת סבתא להורדת חום

כל מה שרציתם לדעת על חום גוף בכתבה הבאה. אז מהו חום גוף? חום גבוה אינו מחלה,  אלא, מערכת ההגנה הטבעית של הגוף  שמנסה לאותת

לצפייה »
תרופות סבתא לשן בינה
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשן בינה

שיני בינה הן הסט השלישי של הטוחנות בפה שלנו. הן ממוקמות בחלק האחורי של הפה ובדרך כלל יוצאות בסביבות גיל 17-25. ולכן קוראים להן שיני

לצפייה »
תרופות סבתא לשיעול טורדני
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לשיעול טורדני

מהו שיעול ? שיעול הוא רפלקס הגנה של מערכת הנשימה שעוזר לנקות חלקיקים והפרשות מדרכי הנשימה. הוא נשמע לפעמים כשיעול נבחני, אך יכול גם להישמע

לצפייה »

תפריט נגישות