בריאות ורפואה

מהן בלוטות התריס

מהן בלוטות התריס

אהבתם?

שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

במאמר זה אנו נלמד על בלוטת התריס, נכיר את תפקידה החשוב בגוף ,ויינתנו טיפים טבעיים לאיזון הבלוטה.

בלוטת התריס היא אחת הבלוטות החשובות במערכת האנדוקרינית, שתפקידה העיקרי הוא לייצר הורמונים. זוהי אחת הבלוטות הגדולות ביותר בגופנו ,והיא ממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר, הבלוטה בצורת פרפר יושבת מול קנה הנשימה ומתחת לגרון ,הבלוטה מייצרת הורמונים שעוזרים לווסת את חילוף החומרים שלנו.

הבלוטה מייצרת הורמונים הנקראים תירוקסין (T4) וטריודוטירונין (T3). ההורמונים האלה שולטים באיזו מהירות הלב שלך פועם, באיזו מהירות אתה שורף קלוריות ועד כמה הגוף שלך רגיש להורמונים אחרים. הם גם מווסתים את כמות החמצן בדם שלך, מה שעוזר לשלוט במצבי הרוח וברמות האנרגיה שלך.

היא גם מייצרת קלציטונין, שעוזר לווסת את רמות הסידן בדם.

הורמון בלוטת התריס עוזר לווסת היבטים חשובים רבים בחיינו, כולל משקל, מצבי רוח, רמות אנרגיה ואפילו פוריות. כאשר רמות הורמון בלוטת התריס אינן מאוזנות או נמוכות מדי הן נקראים (היפותירואידיזם), זה יכול להוביל לבעיות חמורות עם עלייה או ירידה במשקל, דיכאון או חרדה, עייפות או תחושות של עייפות מתמדת, עצירות או שלשול (או שניהם), בעיות ריכוז או קושי לזכור דברים .

חשוב לציין ,שבעוד שישנן סיבות רבות לתפקוד לקוי של בלוטת התריס, היא לרוב תורשתית או גנטית.

מה החיוניות של בלוטות התריס לגיל הרך

לבלוטת התריס תפקיד חיוני בהתפתחות המוח ומערכת העצבים של התינוק. הסיבה לכך ,היא שהיא מייצרת תירוקסין (סוג של הורמון) המווסת את הגדילה וההתפתחות.

חשוב לציין שבלוטה זו תהיה חיונית בכל גיל, אך במיוחד בגיל הרך ובגיל ההתבגרות.

יש לה תפקיד חיוני בפיתוח מוחם של ילדים כמו גם בצמיחה הפיזית שלהם. אם זה לא מתפקד כראוי, ילדים עלולים לפתח פיגור שכלי או מוגבלויות פיזיות כמו גדילה עצורה או מצח בולט.

מה יכול להשתבש בבלוטת התריס

ישנם דברים רבים שיכולים לשבש את הבלוטה. הבעיות הנפוצות ביותר הן תת פעילות (מעט מדי הורמון בלוטת התריס) או יתר פעילות (יותר מדי הורמון בלוטת התריס). בעיות אחרות כוללות יותר מדי או מעט מדי תאים בבלוטת התריס או מספר חריג של נוגדני תירוגלובולין בדם.

לבלוטה יש שני תפקידים עיקריים: היא עוזרת לווסת את חילוף החומרים והיא עוזרת לווסת גדילה והתפתחות. הורמון הבלוטה משפיע על חלקים רבים בגוף, כולל קצב לב, לחץ דם, ניהול משקל, פוריות מחזור ומצב רוח.

בלוטות התריס הן בלוטות קטנות בצוואר השולטות באיזו מהירות הגוף משתמש באנרגיה, מייצר חלבונים ושולטות עד כמה הגוף רגיש להורמונים אחרים.

היא יכולה להפוך לפעילות יתר או תת פעילות. כאשר יש יותר מדי תירוקסין (הורמון המיוצר על ידי בלוטת התריס) או מעט מדי תירוקסין בדם, זה נקרא היפרתירואידיזם. כאשר יש מעט מדי תירוקסין בדם, זה נקרא תת פעילות של בלוטת התריס.

תת פעילות בבלוטה יכולה לגרום לעייפות ולעלייה במשקל. זה יכול גם להוביל לדיכאון או קשיי ריכוז עקב האטה במוח. היא יכולה גם לגרום לנשירת שיער בראש ובגבות ולמצב עור מגרד הנקרא איכטיוזיס הגורם ליובש בעור שמתקלף כמו קשקשי דגים.

פעילות יתר של בלוטת התריס עלולה לגרום לחרדה ולבעיות לב כגון קצב לב מוגבר ולחץ דם גבוה.

טיפול טבעי בבלוטת התריס

בחלק זה נדבר על ההיתרונות של טיפול טבעי בבלוטת התריס. כמו כן, יוזכרו הסוגים השונים של הטיפולים הזמינים עבור אנשים המחפשים גישה טבעית יותר לטיפול בבלוטת התריס שלהם.

ישנם אנשים שמעדיפים לנקוט בגישה טבעית יותר לטיפול בבלוטת התריס ואינם רוצים להשתמש בתרופות או בטיפולים קונבנציונלים אחרים שיש להם תופעות לוואי.

יש סוגים רבים ושונים של טיפולים טבעיים בבלוטת התריס שניתן להשתמש בהם, בהתאם למה שאתם מחפשים בטיפול. חלק מהטיפולים נחשבים טבעיים מכיוון שהם אינם כרוכים בנטילת תרופות סינתטיות או הורמונים.

טיפולים טבעיים בתת פעילות בלוטת התריס כוללים שינויים תזונתיים כמו הוספת מזונות עשירים יותר ביוד , בלוטת התריס זקוקה ליוד כדי לתפקד כראוי. יוד נמצא במזונות כמו פירות ים, אצות, מוצרי חלב, ביצים, , תפוחי אדמה ותותים. הימנעות ממוצרי סויה מכיוון שסויה עלולה לחסום את ספיגת היוד בגופך.

הצורה הנפוצה ביותר של טיפול טבעי בבלוטת התריס היא תרופות צמחיות, שמשמשות מרפא . הצמח הנפוץ ביותר בשימוש בתרופות אלו הוא אגוז שחור, אשר נמצא כמפחית דלקות בגוף ועשוי לסייע בשיפור התסמינים הקשורים לתת פעילות בלוטת התריס כגון עלייה במשקל, עייפות ודיכאון.

ישנם מספר ויטמינים שעשויים לעזור לבריאות בלוטת התריס. אלה כוללים: ויטמין A, B3 (ניאצין), B6 (פירידוקסין), B12, C (חומצה אסקורבית), D3 (כולקלציפרול), E (ד-אלפא טוקופרול), K1 (פילוקינון) ואבץ.ויטמין A, , ויטמין D ואבץ. המחסור בוויטמינים יכול להוביל גם לבעיות בבלוטה.

חשוב לציין כי ויטמינים אלו אינם נועדו להחליף תרופות שנקבעו על ידי רופא אך יכולים לסייע בבריאות בלוטת התריס במקרים מסוימים.

איך ממשיכים לנהל חיים עם תת-או יתר פעילות של בלוטת התריס?

  1. תעשו בדיקות דם כל 3 חודשים כדי לראות את המדדים של הבלוטה.
  2. שמרו על אורח חיים בריא על ידי אכילה נכונה ופעילות גופנית סדירה.
  3. קחו תרופות תירוקסין כפי שנקבע על ידי הרופא שלך.

ולסיכום ברגע שהנטייה לתת-פעילות של הבלוטה הופיעה, חשוב להבין שגם לאחר איזון שלה בעזרת תרופות או תזונה, תוספים וצמחי מרפא, כדי להקפיד על אורח החיים החדש, משום שהחזרת המזונות המזיקים לצד הורדת מינוני היוד, יוכלו להחזיר את הופעת התסמינים.

מקווים שמאמר זה ענה לכם על כל השאלות בנושא בלוטת התריס ומאמינים שחידשנו לכם דברים שלא ידעתם לפני בנושא, למאמרים נוספים בנושא ובנושאים אחרים מוזמנים להמשיך לגלוש באתרנו.

מאמר זה אינו מחילף היוועצות עם רופא מומחה

תרופות סבתא לכאבי שרירים
בריאות ורפואה

תרופות סבתא לכאבי שרירים

כאבי שרירים יכולים להיות מעיקים כשהם יכולים להתפשט ולהפריע לא רק לתנועה אלא גם לכאבי ראש ואחרים. הכאבים יכולים להיות תוצאה של שינה לא טובה,

לצפייה »
אטופיק דרמטיטיס של העור
בריאות ורפואה

אטופיק דרמטיטיס של העור

מהי אטופיק דרמטיטיס של העור ? אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור כרונית התקפית שמתחילה בדרך כלל בינקות. או יכולה להתפתח עם השנים . ונקראת גם

לצפייה »
עששת תרופות סבתא
בריאות ורפואה

עששת תרופות סבתא

מהי עששת ? עששת היא זיהום חיידקי שגורם להרס של הרקמה הקשה (אמייל, דנטין) של השיניים. זה נגרם מהצטברות פלאק על השיניים שנגרמים מחיידקים שנמצאים

לצפייה »
טינטון באוזניים
בריאות ורפואה

טינטון באוזניים

במאמר זה נדון מהו טינטון וכיצד ניתן לטפל בו. טינטון הוא מצב המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה מאופיין בצלצול או זמזום באוזניים, שיכול

לצפייה »
אלרגיה
בריאות ורפואה

המדריך המלא בנושא - אלרגיה

מהי אלרגיה ? אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון של הגוף לחומר שאינו מזיק בדרך כלל לגוף. חומרים אלו ידועים בתור אלרגנים, והם יכולים לכלול

לצפייה »

תפריט נגישות

חדש באתר תרופות סבתא

בעקבות המצב הכלכלי שאזרחי ישראל נתקלו בשל המלחמה,
הוקמה פלטפורמה חדשנית - עם מעל 80% הצלחה!

- פיננסי נט -

בכדי לעזור כמה שניתן למצב הכלכלי של כל אזרח ואזרחית במדינה.

רוצים לבדוק ללא עלות אם מגיעים לכם כספים?
לחצו הכפתור הירוק למטה

בהצלחה, מצוות אתר תרופות סבתא
כי סבתא דואגת לכם גם לפרנסה 💝